fitness
דף ראשי » שעת כושר » תרומת הפעילות הגופנית לבריאות

תרומת הפעילות הגופנית לבריאות

יושב ועדת האיכות של בית חולים הדסה קובע כי פעילות גופנית הינה המרשם החשוב ביותר שעל הרופא לרשום למטופלים.

ד"ר בועז לב, מנכ"ל משרד הבריאות טוען כי הגברת המודעות לחשיבות הפעילות תביא לחיסכון עצום במערכת הבריאותית-ימי אשפוז, ניתוחים וביקורים אצל רופא.

פעילות גופנית נחשבת לתרופה פשוטה, זולה, ניתן להשיגה בכל מקום וליטול אותה בכל מצב, יעילה, זמינה, ומחקרים אינסופיים מוכיחים כי בעלת השפעה חיובית על בריאות האדם. ומכאן צפוי כי מרבית האוכלוסיה יקחו בה חלק, אולם מחקרים מראים כי רק 20-25% מהאוכלוסיה הבוגרת בישראל עוסקת בפעילות באופן סדיר (לפחות פעמיים בשבוע).

 

מערכת לב כלי דם ונשימה:

פעילות גופנית תתרום להפחתת גורמי הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

היעדר פעילות נחשב כגורם סיכון מרכזי למחלות לב, ליקויים בתפקוד הלב ולהתקפי לב, ותורם לצבירת גורמי סיכון כגון: השמנה, יל"ד, רמה גבוה של כולסטרול כללי, נמוכה של HDL ,נטייה למתח. שריר הלב מתחזק וכן כוחו, כמות גדולה יותר של דם מוזרקת למחזור הדם בכל פעימה כאשר האדם פעיל.

  • תדירות דופק נמוכה יותר.
  • שיפור באספקת הדם לשריר הלב (מערכת העורקים הכליליים).
  • הפחתת לחץ הדם.
  •  ירידה בנטייה לקרישיות דם.
  • שיפור זרימת הדם בכלי הדם ההיקפיים.
  • הפחתת שומני הדם הכללייים, עליה בכולסטרול הטוב וירידת הכולסטרול הרע.
  • תפקודי ריאה טובים ויעילים יותר.
  • יכולת משופרת לנשיאת חמצן באמצעות הדם אל השרירים.
  • סיכוי פוחת ללקות בהתקף לב.
  • סיכוי רב להחלמה והשרדות ממחלות לב. שיפור היכולת הגופנית מונע הישנות מחלות לב וכלי דם אצל חולים בעבר.

לאחר אירוע לב מומלצת פעילות גופנית, כיוון שמשפרת את ניצול החמצן על ידי שריר הלב ומגבירה זרימת דם בכל הגוף.

לחולי אסטמה רבים יתרונות הפעילות מתבטאת בהקטנת שכיחות ההתקפים והפחתה בעוצמתם במאמצים שונים, כתוצאה מכך כמות התרופה לה יזדקק החולה תקטן.

 

מערכת השרירים:

  •   שיפור כוח וסבולת שריר, הפחתת פציעות ופגיעות בשריר.
  • מניעת איבוד מסת שריר- אנשים מבוגרים שאינם עוסקים בפעילות גופנית עלולים לאבד 2-3 ק"ג מסת שריר. כלומר, הפעילות עוצרת את הירידה במסה ואף תורמת לעלייה. הירידה משפיעה רבות על האוכלוסיה המבוגרת- קושי בפעילות יויומית, נפילות. איבוד הכוח בשריר הקרסול הינו המשמעותי ביותר- גורם עיקרי לקשיי הליכה וריבוי נפילות.
  • חילוף חומרים: ירידה במסת השריר מובילה לירידה בקצב חילוף החומרים, כיוון שמסת השריר הינה הרקמה הפעילה. בכל עשור ממוצע הירידה הינו בין 2% ל- 5% מקצב חילוף החומרים במנוחה. אימון כוח ממתן ומונע את הירידה בחילוף החומרים. כל ק"ג שריר הנוסף למשקל מעלה את קצב חילוף החומרים במנוחה וכן הדרישה הקלורית עולה (1 ק"ג שריר צורך 13 קלוריות ביממה). ככל שהמאמץ גדול יותר ממנוחה כך הדרישה המטבולית גבוה יותר.

מערכת מפרקים:

  • הגדלת טווח התנועה במפרקים.
  • תנועות הגוף רכות ושוטפות ולא נוקשות.
  • הפחתת סיכויים ללקות בכאבי מפרקים, סיכויים פחותים לפציעות. חיזוק השרירים והעצמות יביאו לשימוש טוב ויעיל יותר במפרק.
  • שיפור היציבה, הפחתת כאבי גב, הפחתה בשכיחות פציעות באמצעות חיזוק שרירים, גידים רצועות ועצמות.

הרכב רקמות הגוף:

  • עליה במסת גוף רזה (עצמות, סחוס, שיניים, מים שרירים, דם חלבון ומאגר סוכרים).
  • ירידה באחוז השומן, שיפור הופעה, גוף חטוב.
  • שמירה על משקל תקין-סיכויים פחותים ללקות במשקל עודף ובמחלות הקשורות בו (סכרת, לח"ד, שומנים בדם).
  • עלייה בצפיפות העצם מפחיתה סיכויים לאוסטיאופורוזיס (יידון בהמשך).

ירידה במשקל:

צריכת אנרגיה מוגברת, צריכת אנרגיה לאחר פעילות,,השפעת בניית מסת השריר, הגברת חילוף חומרים במנוחה (1 ק"ג שריר צורך 13 קלוריות ליממה, לעומת ק"ג שומן הצורך 3 קלוריות ליממה), השפעת פעילות אירובית על צריכת שומנים, מזרזת ניוד שומנים וחמצונם באמצעות שמירה על מסת הגוף הרזה.

השפעה נפשית חברתית:

  • עקב הפרשת אנדורפינים (חלבונים משככי כאב המופרשים במוח  ותורמים לתחושת רגיעה, שלווה אושר) מבלוטת ההיפותלמוס: הפחתת מתח, שיפור מצב רוח, הפחתת מצבי דכאון.
  • עליה בבטחון ושליטה עצמית.
  • הפרעות שינה: פעמים רבות נובע ממתח שמשתחרר בפעילות.
  •  ערנות לאורך היום ושיפור התפקוד היומיומי הכללי.

בנוסף: התאוששות מהירה יותר ממחלות, מניעת סרטן, איכות חיים גבוה, ערנות..

מחלות:

אוסטיאופורוזיס:

הפעילות הגופנית תורמת להגדלת העצם וסך כמות המינרלים שבה תוך חיזוקה. ההשפעה החיובית במבוגרים הינה עיכוב אובדן יותר מאשר תוספת. לפעילות הגופנית תפקיד מרכזי בשמירת כוח שריר, גמישות, שיווי משקל, מניעת נפילות והקטנת מספר השברים הנובעים מאוסטיאופורוזיס. הפעילות האירובית משפרת את צפיפות העצם, ובכך לא רק שלא מאבדים אף משפרים בתנאי שמבצעים את הפעילות באופן סדיר ומגיל צעיר.

סכרת:

 מסייעת להתמודד עם מצבי מתח היכולים לעלות רמות סוכר בדם, משפרת דימוי בקרב ילדים חולי סכרת המתמודדים עם מגבלות החיים, תורמת לאיזון ברמות הסוכר הן על ידי הגברת רמות כרום בגוף והן על ידי שיפור ברגישות התאים לאינסולין, יכולה למנוע סכרת סוג 2 אצל אנשים בעלי נטייה תורשתית.

מניעת סרטן:

 מסייע בהחזרת האיזון בין אסטרוגן לפרוגסטרון(סרטן שד), גורם לעלייה בהורמונים סטרואידים(הורמוני סטרס) המעכבים פעילות חיסונית, תורם למנוע גורמים התורמים להתפתחות המחלה: לחץ, פסולת(מסייע לסילוקה מהגוף).

מחלות עור:

מחלות עור כגון  אקנה ופסוריאזיס מאוד קשורות למצב מתח וחרדה ועל כן מאוד מומלץ לאמץ טכניקות הרפיה כגון יוגה, פילאטיס, טאי צ'י. בנוסף הפעילות תורמת להפרשת פסולת ורעלים דרך הזיעה.

עצירות:

פעילות אירובית וכל פעילות המצריכה שימוש בחמצן ומבוצעת לאורך זמן, מגבירה זרימת דם, ובפרט למערכת העיכול ובכך משפרת הנעת מעיים.

תת פעילות בלוטת התריס:

 מחקרים מראים כי פעילות גופנית משפרת את הפרשת הורמון T4 המעודד הפרשת הורמונים מבלוטת התריס, וכמו כן ניכר שיפור בהפיכת T4 ל-T3 הפעיל מביניהם. מכיוון שהסובלים מתת פעילות נמצאים במשטר דיאטה, מתקיימת הפחתה נוספת בחילוף החומרים, הנמנעת עם הפעילות הגופנית.

PMS:

בתקופה שלפני המחזור מתקיימת ירידה ברמות הפרוגסטרון ועליה ברמות האסטרוגן, תופעה הגורמת להפרעה בפעילות האנדורפינים. פעילות אירובית מעלה את רמות האנדורפינים ומשפרת את מחזור הדם ויכולת הגוף להתמודד עם ההיבט הנפשי כתוצאה מה-PMS.

גיל המעבר:

תופעות רבות של גיל המעבר מתרחשות עקב שינוי בבלוטת ההיפותלמוס במוח, המהווה קשר בין מערכת העצבים למערכת ההורמונאלית (אחראית על טמפ', תהליך מטאבולי, ליבדו, דפוסי שינה, תגובה לסטרס והפרשת הורמוני ההיפופיזה). גלי חום הינם סימן לחסר באנדורפינים המופרשים על ידי בלוטת ההיפותלמוס. הפעילות הגופנית מעלה את הפרשת האנדורפינים ומכאן מפחיתה שכיחות של גלי החום, בנוסף תורמת לתחושה כללית טובה, שומרת על טונוס שרירים ומאפשרת לשמור על משקל תקין. בנוסף תורמת להפרשת ההורמונים מהשחלות ונמצא כי תורמת להפחתת הסיכון לסרטן השד, מעלה קצב לב, דימוי עצמי, התרוממות רוח, תורמת להתגבר על רמת העייפות.

 

ליצירת קשר

 

הרשמה לעדכונים

לקבלת עדכונים, אנא השאירו מייל: