fatfight
דף ראשי » מלחמה בהשמנה » בקרת משקל ברוח הנטורופתית

בקרת משקל ברוח הנטורופתית

  הנטורופתיה, בבואה לטפל בבעיית ההשמנה, איננה מכירה את המושג דיאטה בעיני רוחה, כי אם בקרת משקל. הטיפול ברוח הנטורופתית מתרכז בהפעלת מערכת הריפוי הטבעית של הגוף על מנת שיביא את עצמו לאיזון, ואיזון בין היתר משמעו משקל בו הגוף מרגיש  טוב, בריא וחיוני. ההתייחסות אינה לפי טבלאות ואחוזים בהם ממקמים אדם על סקלה, אם כי התייחסות אישית לכל אדם ולגופו.  המהות מתרכזת בהקשבה לגוף ולרצונותיו, כאשר ספירת קלוריות וגרמים של שומן אינם חלק מהתהליך.

המושג  דיאטה תפס מקום של משהו זמני ומסודר, מצטייר כמפחיד ולא ידידותי, על כן לרוב נדחה למחר ומתייאשים כבר מחרתיים. לעומת זאת הנטורופתיה משתמשת במשמעות האמיתית של המילה דיאטה =אורח חיים. וברוח זו, בה קיים החינוך למודעות לאורח חיים והרגלי אכילה נכונים, יש בסיס איתן להצלחה הן באיזון הגוף והנפש ויותר מכך שמירה על האיזון לטווח רחוק.

  כנטורופתים אנו בוחנים ראשית את האדם הסובל ממחלה ולא את המחלה ממנה סובל האדם, ומתוך ראיה זו אין טיפול נכון לכולם ועלינו להתאים לאדם את הטיפול הנכון לו בהתאם לאורח חייו, פתולוגיות שונות מהם סובל, הסטוריה משפחתית, מצב רגשי, מצב גופני נתון על סמך בדיקות המעבדה, תרופות אותם לוקח ופעילות שמבצע. 

   מה, אם כן, מציעה הנטורופתיה לטיפול בבקרת משקל?

      תזונה נבונה והרגלי אכילה:

הטיפול הנטורופתי מכוון לחשיפה והעלאת המודעות אצל המטופל, במטרה סופית להחדיר הרגלי אכילה ותזונה כדרך חיים.

·         הטיפול הנטורופתי אינו מתרכז בכמות הקלוריות,  אך חשוב להקפיד כי מתאימים את כמותו והרכבו של המזון לצרכי הגוף וזאת תוך הקשבה לצרכיו ורצונותיו.

·         יש להתמקד באכילת מזונות טריים ועשירים ברכיבים תזונתיים חיוניים. ההמלצה היא לבשל לעצמינו. כך אנו שולטים על כמות השמן, מלח ורמת ההמתקה.

·         מומלץ לאכול מכל קבוצות המזון באופן מגוון, כאשר היחס הכללי המומלץ:

פחמימות: 55%-70%, חלבונים: 10%-15%, שומנים: עד 30%, מתוכם פחות מ-  10% שומן רווי, עד 10% שומן חד בלתי רווי ולפחות 10% שומן חד בלתי רווי .

המטרה היא לתכנן ארוחות מזינות, מגוונות ומשביעות הכוללות:

פחמימות: ההמלצה הינה להתרכז בפחמימות מורכבות (רב סוכרים) ולהמנע מפחמימות פשוטות (חד סוכרים ודו סוכרים). המזונות העשירים בפחמימות מורכבות: חיטה מלאה ומוצריה (לחם, פסטות, בורגול, קוסקוס), שעורה ומוצריה (גריסים), שיבולת שועל (קוואקר), שיפון (לחם ודגנים לבישול), כוסמת, דוחן, קינואה, תפוחי אדמה, תירס, בטטה, דלעת,אורז.פחמימות מורכבות מכילות רכיבי תזונה חשובים, שאינם קיימים בפחמימות ריקות(אורז לבן לדוגמא), כגון ויטמיני B, הקשורים בעליית הסרטונין ותורמים לתחושת רוגע ומצב רוח טוב, סיבים תזונתיים התורמים לתחושת השובע וניקוי הרעלים מהגוף. עודפי הפחמימות נאגרים בגוף כשומנים, על כן מומלץ לא לחרוג באכילתם.

חלבון: חשוב לאזן בין צריכת חלבון מהחי והצומח. במידה ואוכלים מזון מהחי יש להקפיד כי אינו רווי בשומן רווי, ומומלץ להתרכז במזונות בלתי רוויים החיוניים לבריאותינו כגון דגי אוקיינוס, העשירים באומגה 3: מקרל, הליבוט, סלמון, בס, טונה. או לחילופין מזונות העשירים בטריפטופאן (תורם לעליית מצב הרוח ומשפיע על מערכת העצבים עקב עליה ברמת הנוירוטרנסמיטור סרטונין במוח): עוף ללא העור, הודו, טונה וחלב סויה.

חלבון מהצומח: מומלץ לצרוך קטניות ולשלבן עם דגנים או אגוזים על מנת ליצור חלבון מלא. הקטניות מכילות רכיבים תזונתיים חיוניים רבים, מייצבות את רמות הסוכר בדם ואת התשוקה לדברי מתיקה. במידה ואנו מנביטים את הקטניות נקבל  מזון בעל ערך תזונתי רב יותר. משפחת הקטניות כוללת: חומוס, שעועית, אפונה, עדשים, פול סויה ומוצריה, אשר נבדלת משאר הקטניות כיוון שמכילה חלבון מלא (המכיל את אחד עשר חומצות האמינו החיוניות).

שומנים: מומלץ להתרכז בשומן בלתי רווי התורם לבריאותינו,שמנים אלה לרוב נוזליים בטמפרטורת החדר ומופקים ממקור צמחי. מקורות טובים לשמנים אלו: חד בלתי רווי: שמן זית,אגוזים, טחינה, שומשום, אבוקדו. רב בלתי רווי:אגוזים, חמניות, גרעיני דלעת, שקדים, קנולה, סויה, שמן שומשום.

מומלץ להפחית (עד 10%) בצריכת שומן רווי המצוי בעיקר במזונות מהחי.

ויטמינים ומינרלים- הויטמינים מצויים בשפע בפירות ובירקות טריים, מומלץ לצרוך באופן מגוון מחמש קבוצות הצבע, כיוון שבכל ירק או פרי מערכות הגנה שונות מפני חומרים ומזיקים והשילוב מכסה מגוון רחב יותר של פעילויות הגנה ותרומה תזונתית גדולה. את הפירות יש להגביל כיוון שהם עשירים בסוכר.

המלצות תזונתיות כלליות:

·   מומלץ להמנע: כמויות גדולות של מזונות מהחי, פחמימות פשוטות( האמריקאים צורכים 62 ק"ג סוכר לנפש בשנה), שומן רווי, מזונות מעובדים ומשומרים, צבעי טעם וריח, קפאין ומוצריו (קקאו, קולה,תה), משקאות מוגזים וממותקים, אלכוהול, מזון מטוגן, שומן טרנס.

·    כפי שצוין הויטמינים והמינרלים חיוניים לתפקוד גופינו ולבריאותינו, במיוחד מומלץ לצרוך מזונות עשירים במגנזיום, סידן ואשלגן כתומכים בתהליך הירידה במשקל:א. מגנזיום-  בחסר גורם לכמיהה למתוק, מזונות עשירים בו: אספסת, שקדים, תפוחים, אבוקדו, אגוזי ברזיל, אורז מלא, סלרי, תמרים, דגים, פטרוזיליה. ב. סידן- משתתף בעקיפין בחילוף חומרים. מזונות העשירים בו: ברוקולי, כרובית, גרעיני שומשום, כרוב סיני, טחינה, אפונה ירוקה, דגים, גרעיני חמניה.  ג. אשלגן- משתתף במאזן הנוזלים. מזונות עשירים בו: גזר, משמש, בננה, בקלה, פטרוזיליה, אפונה, סלמון, סרדינים, תרד, דגנים מלאים.

·   מים-מם-מים-מים! יש לשתות לפחות עשר כוסות מים ביום, ולעלות מינון בתנאי מזג אוויר קיצוניים, פעילות מאומצת, מחלות שונות והזעה מוגברת.

    הרגלי אכילה:

  •  ·מומלץ להקפיד על מספר ארוחות הפרוסות לאורך היום, כל מספר שעות, על מנת שרמות הסוכר יהיו מאוזנות, לא נחוש ברעב, נהיה ערניים ובעלי אנרגיה ללא כמיהה לדברי מתיקה לצורך כך. חשובה ביותר ארוחת הבוקר בה אנו שוברים את צום הלילה.
  • לאכול כשרעבים- אין למנוע מעצמינו ארוחה , אך יש להשתדל להמנע מלנשנש בין הארוחות. פעמים רבות מתעתע בנו גופינו ומפרש את הצמא כרעב, על כן מומלץ לשתות כוס מים ולבחון מחדש את תחושת הרעב. 
  • קיימת נטייה אנושית לפצות את עצמינו ב"רעל" על עבודה קשה, מצב רגשי, חוסר מנוחה. במידה ואנו יודעים כי האכילה מגיעה ממקום רגשי יש למצוא תחליף הולם, כגון הליכה קלה, שיחה עם חבר קרוב, קריאת ספר, כתיבה. ועל כל אחד לבחור את הדרך שלו להסחת הדעת.
  • ·הצורך במתוק עולה פעמים רבות במהלך הדיאטה, החסר גורם לאדם לחוש כי אינו יכול לעמוד בכך וחש פעמים רבות אשמה, ובכן ישנם תחליפים רבים לשוקולד פרה וגלידה עם קצפת, כגון שוקולד 90% קקאו, טחינה עם מולסה,פירות יבשים, חטיפים בריאותיים אורגניים,ממרח חרובים, שקדים טחונים, פירות אפויים ויש רק להפעיל את הדמיון.
  •  מומלצת לפחות ארוחה חמה אחת ביום, ובמיוחד אם אנחנו הכנו אותה באהבה ולפי צרכינו ורצונותינו.
  • להתרכז באוכל, ומכאן יש להמנע מלערוך ארוחות עסקיות, לצפות בטלוויזיה, להתעסק במחשב או לקרוא ספר בזמן הארוחה  ובמיוחד לא לתכנן את כל הדברים שעלינו לעשות בסיומה בעודנו אוכלים.
  • ללעוס את האוכל לפני שבולעים אותו- הלעיסה מסייעת לעיכול המזון על ידי אנזימי העיכול המופרשים בחלל הפה מבלוטות הרוק בעת הלעיסה.
  • הגיוון באוכל חשוב לגוף ולנפש.
  • להתמלא ולא להתפוצץ.
  • לאכול את המזון בו אנו חושקים!!!! עדיף לאכול אותו מלאכול את הלב. כמו כן, מומלצת ארוחת פינוק שבועית, רצוי לקבוע יום אליו אנו שואפים.

ניקוי כבד- ניקוי כבד ותמיכה בו חשובים מאוד כחלק  מתהליך הירידה במשקל, כיוון שהכבד משמש כמרכז הניקוי והטיהור של הגוף ובדרך כלל אנשים הסובלים ממשקל עודף הביאו את הכבד למצב עומס  עד כדי פגיעה בתפקידיו המהותיים לעצם תהליך הירידה במשקל. הרחבה במאמר ניקוי כבד וירידה במשקל

.תוספי תזונה וצמחי מרפא:

  תוספי התזונה וצמחי המרפא אינם מהווים תחליף לתזונה נכונה ומאוזנת.מטרת הטיפול באמצעותם היא סיוע ותמיכה פיזיולוגית ונפשית לתהליך אליו נרתם המטופל, המחייב ראשית נחישות, הקפדה על תזונה ואורח חיים. היתרון בשימוש בצמחים ובתוספים הוא בתמיכה רגשית, השלמות תזונתיות במידה וחסר על סמך מדדים מדעיים, טיפול בפתולוגיות נלוות וסימפטומים שונים. השימוש אף מסייע לאיזון הגוף ולקיצור התהליך. הטיפול ניתן לפי סיפור המקרה של כל מטופל, אך ישנם אמצעי עזר נפוצים בטיפול בבקרת משקל:  להרחבה בנושא ניתן לקרוא במאמר: צמחים למרפא השמנה.

 תוספי תזונה:

  • מולטי ויטמין- חיוני במידה וקיימת הגבלה תזונתית או לחילופין נראה חסרים בבדיקות המעבדה. נוסף הויטמינים מגבירים חיוניות ומחזקים מערכות גוף שונות לרבות מערכת החיסון.
  • סיבים תזונתיים- בעלי יכולת ספיחת נוזלים ובכך יוצרים תחושת שובע, מאטים ספיגת פחמימות ובכך מורידים את רמות הסוכר בדם, לוכדים את מולקולות השומן תרם ספיגתן, משפרים פעילות מערכת העיכול ומקלים במצבי עצירות ושלשול.
  • ל- קרניטין -חומצת אמינו  המיוצרת בגופנו ומפקחת על ניוד השומנים ממאגריהם בכבד ובשרירים למיטוכונדריה בתאים, שם מיוצרת אנרגיית התא. מסייעת לגוף לייצר אנרגיה מרקמות השומן ובכך מפחיתה הצטברות שומן ומשפרת ייצור אנרגיה בשרירים. הקרניטין אף חיוני למניעת נזק חריף בכבד עקב צריכת יתר של מזון מעובד, עתיר בשומן רווי ושתייה מופרזת של אלכוהול.
  • אצת כלורלה- עתירה בסיבים וברכיבים תזונתיים חיוניים, בין היתר לכל הקשור בהבראת מערכת העיכול ותהליכי הניקוי שלה: משפרת תפקוד מעיים, מעודדת שגשוג חיידקים ידידותיים, סופחת רעלים ומעודדת פרסטלטיקה, מונעת התפתחות רעלים במערכת העיכול. אצות ככלל מכילות כמות גבוה של יוד ולכן יעיל בטיפול בהשמנה עקב פגיעה בבלוטת התריס, עם זאת במידה וקיים שימוש בתירוקסין יש להמנע מלקיחת תוסף על מנת למנוע מצב של היפרתיראודיזם. בזכות הכלורופיל והאנזימים משקיטה האצה את מרכז הרעב במוח.
  • כרום פיקולינט- מינרל המאיץ רקמת שריר ובמקביל מפחית הצטברות רקמת שומן, אך לא נערך מחקר מקיף שהוכיח השפעה זו על רקמות הגוף. מהווה רכיב חשוב לגורם הסבילות לגלוקוז ומכאן ממלא תפקיד חשוב בויסות רמת הסוכר בדם, מטאבוליזם של פחמימות ושומנים ובהתפתחות שרירים. עקב תכונות אלה מסייע בייצור אינסולין ובאיזון הפרשתו במהלך היום, מפחית כמיהה לפחמימות ובעיקר למתוק ובכך מסייע להורדה במשקל, הגברת בניית שרירים ושריפת שומן.
  • CLA-conjugated linoleic acid- חומצה לינולאית משולבת. זוהי חומצה ייחודית מסוג אומגה 6 הנמצאת בעיקר בבשר, חלב בקר ושמנים צמחיים. לחומצה זו השפעה מוכחת מחקרית על הפחתת רמות השומן והעלאת מסת השריר בגוף.מורכבת משתי צורות של חומצות שומן, כאשר האחת משפרת גדילת מסת שריר והשניה מונעת אחסון ברקמות השומן.במקביל מסייעת לשיפור בריאות התאים וחיזוק המערכת החיסונית וכן מקנה הגנה אנטיאוקסידנטית ועוזרת למניעת דלקת.
  • Q10- חיוני ליצירת אנרגיה בגוף, משפר תפקוד לב, זרימת דם, אספקת חמצן לשריר הלב ויכולת פעילות גופנית מאומצת, מזרז שריפת קלוריות ומסייע בתהליך ירידה במשקל.
  • B6+לציטין- מסייעים לאיזון רמות שומנים, משפיעים על תפקוד המוח.
  • ל טירוזין- חומצת אמינו לא חיונית המהווה חומר מוצא לייצור מתווכים עצביים במוח. דרושה לתפקוד תקין של בלוטת האדרנל, התריס וההיפופיזה ומכאן תרומתה במצבי דכאון וחרדה, לחץ ועקה.רמות טירוזין נמוכות נקשרות באופן הדוק עם תיאבון מוגבר ומאגרי שומן בגוף.
  • טאורין- חומצת אמינו הנוטלת חלק במגוון תהליכים מטאבוליים בגוף ומשמשת ביצירת ממסרים ומתווכים עצביים במוח, כמו כן תורמת לספיגת הגלוקוז בדם.
  • פרוביוטיקה- במידה והמטופל סובל מהפרעות במערכת העיכול מומלץ לשלב חיידקי מעיים "טובים" המשקמים את פלורת המעי ואנזימי עיכול החיוניים לפירוק מושלם של המזון בחלקים עליוניים של מערכת העיכול, מניעת עצירות וספיגה יעילה.1.    

 ארומתרפיה:

טיפול באמצעות שמנים ארומתרפיים תומכים בעיקר ברובד הנפשי במטרה לעלות מצב רוח, להוריד את המתח, להביא לתחושת רגיעה ושלווה שלעיתים מפחיתים ישירות את הצורך באכילה רגשית ומסייעים להתמיד בתהליך, במיוחד בשלביו ההתחלתיים של שינוי בהרגלי החיים. הטיפול ניתן באמצעות עיסוי, אמבטיות עם שמנים, הפצה במבער או טפטוף על הכרית לפני השינה.

שמנים מרגיעים: לבנדר, גרניום, ורד, תפוז, עוזרר, קמומיל, אילנג אילנג, ארז, ברגמוט, הדס, לבונה, מור, מליסה.

  ישנם מספר היבטים שהשמנים יכולים לסייע בהיבט פיזיולוגי, לדוגמא: איזון תחושת רעב באמצעות ברגמוט, שומר,ואשכולית, טיפול בהפרעות במערכת העיכול: שמן אורגנו, שומר, שמן אורגנו,קימל, אניס, הל  והגברת חילוף חומרים באמצעות: ריחן, רוזמרין, קאסיה  וכורכום.

פרחי באך:

 פרחי באך מהווים תמיכה בעיקר באספקט הרגשי מנטלי. כמובן שעלינו להתאים את התמציות למטופל ואין פורמולה אחת שהיא נכונה ותואמת פתולוגיה, עם זאת ישנם מאפיינים נפוצים אצל מטופלים בעלי עודף משקל שברצונם לערוך שינוי באורח החיים וניתן לשלב מהתמציות . להרחבה במאמר פרחי באך וירידה במשקל.

  אורח חיים:

אורח החיים הינו אלמנט משמעותי בטיפול, אנו יכולים לכוון את המטופל בדברים פרקטיים רבים, אך במידה והחשיבה והשינוי המנטלי לא יתבצע מרצונו התהליך יהיה ארוך במידה ויצליח. השאיפה היא להגיע לאורח חיים רגוע, שלוות נפש, שמחת חיים שינה טובה, פעילות הפגת מתחים ולחצים. ניתן לכוון אותו באמצעות תמיכה רגשית, דמיון מודרך, תרפיית מגע ופעילות גופנית המותאמת למטופל.

 

להרחבה בנושא: פעילות גופנית וירידה במשקל

ליצירת קשר

 

 

 

הרשמה לעדכונים

לקבלת עדכונים, אנא השאירו מייל: