fatfight
דף ראשי » מלחמה בהשמנה » הגדרת השמנה ומדדים להערכתה

הגדרת השמנה ומדדים להערכתה

מהי השמנה?

 

הגדרה:

בקרב יחידים, חברות, תרבויות ומקצועות שונים קיימים סטנדרטים והגדרות שונות להשמנה. עם זאת ההגדרות הרפואיות חשובות, כיוון שמטרתן לסייע לאנשים לזהות את הסיכונים היחודיים להם ולפעול על מנת למנוע מחלות הקשורות בהשמנה. שמנות מזוהה באופן קלאסי עם משקל הגבוה בעשרים אחוזים ויותר מהמשקל הממוצע הרצוי עבור גברים ונשים בעלי גובה נתון.

  • מצב גופני המתאפיין בעודף משקל והצטברות שומן תת עורי בגוף. נשים וגברים כאחד יכולים להגיע למצב זה בכל גיל. השמנת יתר- obesity, הינו מצב קיצוני בו ההשמנה יכולה להוביל לתחלואה.
  • ריקמת השומן חשובה לבריאות. אנו מבחינים בין השמנה המתרכזת בפלג גוף עליון- חזה ובטן ומכונה "השמנת תפוח" האופיינית יותר לגברים ומעלה סיכון לתחלואה באופן ניכר, לבין השמנה המרוכזת בפלג גוף תחתון- ירכיים ואגן ומכונה "השמנת אגס", האופיינית יותר לנשים ורמת הסיכון שבה הינה פחותה.
  • חשוב להבחין בין עודף משקל להשמנה. משקל עודף הינו תוספת של משקל מעל לטווח הרצוי לפי מין, גיל, גובה. המשקל העודף עשוי לנבוע מהצטברות שומן או ממסת שריר עקב פעילות גופנית, לעומת זאת השמנה הינה תוספת של משקל מעל לטווח הרצוי עקב פער בין צריכת האנרגיה של האדם לבין הוצאתו, וכתוצאה מכך הצטברות שומן עודף.

 

מדדים להערכת השמנה:

  1. משקל:
  2. במה תלוי המשקל? מועד השקילה (בוקר/ערב), שינויים במזג האוויר (כאשר עולה החום ישנה עליה במשקל עקב מנגנון הגוף לצבירת נוזלים), אצל נשים- ימי ביוץ וימים אחדים לפני המחזור החודשי, לפני/לאחר ארוחה, לאחר/לפני מתן שתן/צואה, הבדלים בין מכשירי שקילה שונים. על כן ההמלצה היא להישקל על משקל קבוע בבוקר לאחר מתן שתן.
    חשוב לציין כי משקלם של אנשים שונים נע על פני שטח רחב מאוד של ערכים המתחלקים למין, גיל, מגדר, פעילות, גובה ומסת גוף רזה, ואין משקל אחיד המומלץ לכולם, על כן משקל הגוף אינו מדד מדוייק להשמנה/הרזיה.

  3. אינדקס מסת הגוף- BMI-body mass index
  4. אינדקס מסת הגוף הינה נוסחא המביאה בחשבון את גובה האדם ולכן מדויקת יותר בבואנו לדון בנושא בקרת משקל האדם.
    ה-BMI מחושב באמצעות חלוקת משקל הגוף(בק"ג) בריבוע הגובה(במ').

    נוסחא זו מאפשרת פריסת נתונים לגבי משקל תקין, עודף משקל ותת משקל:

    BMI נמוך מ- 18.5- תת משקל
    BMI בין 18.5 ל- 24.9- טווח תקין
    BMI בין 25 ל- 29.9- משקל עודף
    BMI בין 30 ל- 34.9- השמנה 1- סיכון בינוני
    BMI בין 35 ל- 39.9- השמנה 2- סיכון חמור
    BMI גבוה מ- 40- סיכון חמור ביותר- השמנה חולנית
    BMI גבוה מהטווח התקין מעלה סיכון לתחלואה. 

    חסרונות בשיטת מדידה זו:
    א. אין באפשרותינו להבחין בין מסת שריר למסת שומן.
    ב. המדד אינו מותאם לפי אוכלוסיות שונות, כאשר נמצא שישנם הבדלי משקל בקבוצות אתניות שונות.
    ג. במידה ונשווה בין ספורטאים לאנשים שאינם מבצעים פעילות גופנית, בעלי אותו הגובה וגיל, משקל הספורטאי יהיה גבוה יותר בשל מסת השריר הגבוה יותר כתוצאה מפעילות גופנית, על כן לרוב אין להשליך על השמנה במקרה זה.
    ד. המדד מתאים לרמות השמנה בקרב האוכלוסיה, אך לשם פיתוח תוכנית מניעת השמנה יש להתייחס למדדים נוספים כגון, היקף בטן, לחץ דם, רמות כולסטרול, רמת סוכר בדם.
    היתרון העיקרי בשיטת מדידה זו טמון בזמינות ונוחות ההערכה של מצב ההשמנה, כאשר נלקח בחשבון אלמנט מעבר למשקל גם אלמנט הגובה.

  5. היקפים:
  6. השומן בגופינו מצטבר בגוף בצורות שונות."השמנת תפוח" (האופיינית לגברים) מהווה גורם סיכון להתפתחות מחלת הסכרת סוג 2, יתר לחץ דם, עליה ברמת השומנים בדם, מחלות לב וכלי דם, סוגים שונים של סרטן.את השמנת הבטן מעריכים באמצעות מדידת היקף המותניים בגובה הטבור. השמנה בטנית מבשרת על פיזור שומן שאינו תקין, כאשר הסיכון עולה במצב בו ההיקף עולה על 102 ס"מ אצל וגברים ו- 88 ס"מ אצל נשים.
    יתרונות מדידת היקפים: מדויק, זול, לא מושפע ממוליכות חשמלית.
    חסרונות מדידת היקפים: מודד גם מסת שריר, דורש מיומנות , לא מחשב אחוזי שומן.

  7. מדידת אחוז השומן:
  8. אחוז השומן הינו אחוז מסת הגוף שאינו מורכב מריקמת שריר, מים, עצמות ואיברים חיוניים. השומן בגופינו מושפע בעיקר מהגורמים הבאים: א. משקל הגוף: אנשים בעלי עודף משקל צוברים יותר  שומן.ב. מין: אחוז השומן אצל נשים גבוה מאחוז השומן אצל גברים. ג. גיל:עם העליה בגיל יורדת מסת השריר ועולה אחוז השומן.ד. גנטיקה.ה. פעילות גופנית: אצל ספורטאים אחוז השומן  נמוך יותר.
    הערכת אחוז השומן בגוף כמדד להשמנה היא המדויקת ביותר.

הדרכים למדידת אחוז השומן:

  1. שיטות המעבדה השונות מדוייקות מאוד אך דורשות ציוד, יקרות ופחות זמינות. השקילה המהימנה והמדוייקת ביותר הינה שקילה תחת מים ושקילה בלחץ אוויר. בשקילות אלה נמדדת צפיפות הגוף, ישנה חלוקה של הגוף למסה שהינה שומן ומסה שאינה שומן.

  2. שיטות השדה, פחות מדוייקות ודורשות מהימנות, אך פשוטות לביצוע, זולות וזמינות:
  3. קליפר: מכשיר למדידת אחוז השומן במקומות שונים ושכלולם יחד לנתון.
    יתרונות: א. מודד שומן תת עורי ואינו מושפע מאכילה סמוכה, כמות נוזלים או מוליכות חשמלית. ב. מדוייק מאוד. ג. זול וזמין.
    חסרונות: דורש מיומנות רבה ואינו מיועד לאוכלוסיה שמנה מאוד.

  4. משקל טניטה- עקרון הפעולה הוא מוליכות חשמלית.
  5. יתרונות: הפרדה בין מסת השומן למסת השריר, קל ונוח לשימוש.
    חסרונות: לא מדוייק, שיבוש מדידה עקב כמות הנוזלים, חום הגוף, אינו מתאים לספורטאים וילדים, אינו מזהה פיזור שומן גנטי, אינו זול.

 

טבלת אחוזי השומן לגברים ונשים:

גברים:

גיל

מצוין

טוב

ממוצע

משקל עודף

השמנת יתר

עד 19

12

12-17

17-22

22-27

מעל 27

עד 29

13

13-18

18-23

23-28

מעל 28

עד39

14

14-19

19-24

24-29

מעל 29

עד 49

15

15-20

20-25

25-30

מעל 30

מעל 50

16

16-21

21-26

26-31

מעל 31

נשים:

גיל

מצוין

טוב

ממוצע

משקל עודף

השמנת יתר

עד 19

17

17-22

22-27

27-32

מעל 32

עד 29

18

18-23

23-28

28-33

מעל 33

עד 39

19

19-24

24-29

29-34

מעל 34

מעל 49

20

20-25

25-30

30-35

מעל 35

 

 

 

 

הרשמה לעדכונים

לקבלת עדכונים, אנא השאירו מייל: